When there
is trust first, there will be results later. Jurgen Appelo, Management
3.0 Workout. Second part on TRUST in Polish. More on trust in English in my previous post.
Tam
gdzie na początku jest zaufanie, będą później rezultaty.
~ Jurgen Appelo, Management 3.0 Workout
Żródło:www.flickr/photos/marilynjane/5877663279, za Jurgen Appelo, Management 3.0 Workout |
W drugiej części artykułu dotyczącego zaufania (pierwsza tutaj) poruszę temat działania zespołowego (eng: collaboration), którego zaufanie jest częścią składową.
Jak mówi sam tytuł tego posta, zaufanie jest fundamentem
współpracy. Brak zaufania powoduje, że
ludzie przestają wierzyć w sens działania zespołowego, stają się
aspołeczni. Zacznijmy więc od definicji współpracy (eng: collaboration).
Zacytuję tu afrykańskie przysłowie:
„Jeśli chcesz dojść
szybko, idź sam, a jeśli dalej idź razem”.
Efektywna współpraca w zespole to uzyskanie efektu pozytywnej
synergii, gdzie rezultat całego zespołu jest większy niż suma rezultatów, jakie
uzyskaliby członkowie tego zespołu pracując osobno. Współpraca to po pierwsze, wspólna wizja i
wspólne cele, po drugie, utożsamienie się z tymi celami - jesteśmy tutaj razem
bo wierzymy w cel, który chcemy osiągnąć i po trzecie, odpowiedzialność za wspólny
sukces – wiara, że mój sukces jest twoim sukcesem, więc wspieramy się nawzajem. Jakże to proste w koncepcji, a tak trudne do osiągnięcia.
3 podstawowe składniki współpracy, czyli recepta na sukces to:
I. Zaufanie, fundament każdego
zespołowego działania. Komunikacja, a w szczególności dojrzały, otwarty, a często duchowy
dialog pomiędzy członkami zespołu może być najskuteczniejszym narzędziem, które
organizacja powinna wykorzystać do budowania zaufania.
Zaufanie możemy podzielić na 3 kategorie:
- Poznawcze, czyli logiczne i racjonalne. Jeśli wiemy, że członkowie zespołu posiadają określone kompetencje i są w stanie zrealizować zadanie, ufamy im na początku – mentalnie umieszczamy ich w kategorii „potrafią i zrobią”. Nazywamy to zjawisko poznawczym schematem stereotypizowania.
- Instytucjonalne, czyli ufamy organizacji, z której członkowie zespołu pochodzą. Jeśli wierzymy w normy i zasady, którymi dana organizacja się kieruje łatwiej nam jest uwierzyć, że osoby ją reprezentujące nie będą działały wyłącznie w swoim interesie.
- Osobiste, czyli nasza indywidulana zdolność do zaufania. Nasza niewytłumaczalna wola ufania innym ludziom. Niektórzy, np. ja, tak po prostu mają, że wierzą w dobre intencje wszystkich ludzi na świecie.
III. Głębia relacji, czyli
poznanie siebie nawzajem. Szczególnie utrudnione kiedy pracujemy w globalnych,
wirtualnych zespołach. Jurgen Appelo proponuje stworzenie indywidulanej mapy
(personal map) dla każdego z członków zespołu – więcej na ten temat tutaj.
W Thomson Reuters udzielaliśmy wywiadów na tematy osobiste, które następnie
publikowaliśmy na platformie intranetowej, gdzie wszyscy członkowie zespołu
mieli dostęp.
Żródło: Zaadaptowane z " The Handbook of High-Performance Virtual Teams" |
A teraz mieszamy to wszystko
razem. Nasze dobre relacje nie tylko przyczynią się do lepszej współpracy,
ale także wpłyną na poziom zaufania oraz wspólnego zrozumienia. Zaufanie i
wspólne zrozumienie rozwiniemy poprzez ciągłą i konstruktywną interakcję.
Budowanie zaufania i wspólnego zrozumienia wymaga relatywnie silnych relacji
osobistych. Zaufanie i wspólne zrozumienie są ściśle ze sobą związane – więcej
zaufania wpłynie na lepsze zrozumienie. Jeśli natomiast członkowie zespołu rozumieją swoje role i odpowiedzialności, wiedzą czego
się od nich oczekuje bazując na ich kompetencjach, czują się odpowiedzialni i
zobowiązani, to z pewnością wzrośnie zaufanie w tym zespole.
Zaufanie jest substytutem kontroli, tam gdzie nie ma
zaufania jest mikrozarządzanie, jeden z kardynalnych błędów kierownictwa. Więcej na ten temat tutaj.
Czy wiecie, że niewielki wzrost zaufania ze strony kierownictwa
działa jak 36% podwyżka? Taki sam spadek zaufania wpływa na spadek zadowolenia
z pracy jak 36% obniżenie wynagrodzenia! ~ Heliwell &Huang, 2005
W kolejnej i ostatniej już części będzie o 3 wymiarach zaufania transakcyjnego, przybliżę model Reina oraz podpowiem jak budować zaufanie w zespole oraz odzyskać w przypadku jego utraty.
Tak zaufanie jest bardzo ważne kiedy współpracujemy w firmie z kilkoma osobami. Jak dla mnie bardzo ważnym aspektem jest również zlecanie audytu kadrowo-płacowego https://www.ca-staff.eu/uslugi/audyt-kadrowo-placowy gdyż chcę mieć realny pogląd na te dwa najważniejsze działy.
ReplyDeleteRównież się z tym zgodzę i kiedy w zarządzanej przez nas firmie jest dobry zespół to pracuje on na ogół przedsiębiorstwa. Myślę, że jak przeprowadzimy sprawozdanie finansowe https://www.informationhouse.pl/na-czym-polega-badanie-sprawozdan-finansowych/ to wtedy ono powinno wykazać skuteczność działania takiego zespołu.
ReplyDeleteJeśli chcecie prowadzić własną firmę, polecam wam zajrzeć na tę stronę https://slowlajf.org.pl/prawo-gospodarcze-co-tak-wlasciwie-reguluje/ . Z artykułu dowiecie się co reguluje prawo gospodarcze i moim zdaniem będą to jak najbardziej przydatne dla was informacje
ReplyDelete