W poniedziałek, 3 grudnia 2012 Starter Gdański Inkubator Przedsiębiorczości
zaprosił wszyskich chętnych na relację z San Francisco z konferencji The Lean Startup Conference, w której zarówno
początkujący założyciele startup-ów jak i firm dojrzałych podzielili się z nami
swoimi doświadczeniami jak zbudować dochodową organizację „lean” ( The Lean Startup,
to sposób na biznes wymyślony przez Erica Ries’a, którego celem jest zmiana
sposobu powstawania nowych firm oraz wypuszczania na rynek nowych produktów.
Opiera się on na „potwierdzonej nauce” (ang. validated learning),
eksperymentowaniu i wypuszczaniu produktu w iteracjach w celu skrócenia cyklu
rozwoju produktu, pomiarach postępu i zbieraniu opinii klienta).
“Being lean is
not our goal. Our goal is to have fun creating a product for a customer”
Konferencja
zaczęła się o 18:00 naszego czasu i trwała do 2:00 rano, a otworzył ją Eric
Ries, przedsiębiorca i autor bescelera New York Timesa “The Lean Startup: How
Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful
Business, published by Crown Business”
Trudno mi powiedzieć ile osób wytrwało do końca konferencji, gdyż opuściłam
ją około 22:30, ale postaram się podzielić swoimi wrażeniami i opowiedzieć o
kilku innowacyjnych pomysłach zaprezentowanych w ciągu tych pierwszych 4 godzin.
Tempo było tak duże (średnio 10 min. na wystąpienie), że nie jestem w stanie
wymienić wszystkich, ale dzięki tej dynamicznej formie prezentacji (coś na wzór
pecha kucha), przeplatanej krótkimi dyskusjami, pomimo zdalnej relacji było to
dla mnie interesujące doświadczenie.
Jessica Scorpio otworzyła Getaround, startup z doliny krzemowej, który jest
pionierem w obszarze dzielenia się samochodem korzystając z technologii
mobilnej. Podoba mi się pomysł dzielenia
samochodu z kilkoma osobami z sąsiedztwa.
Danny Kim tworzy instrumenty muzyczne okulary, rowery i inne dziwne
rzeczy. A rok spędzony w podróży, gdzie
ledwo uszedł z życiem zainspirował go i postanowił przeciąć samochód na pół,
dzieki czemu powstał mały i bezpieczny pojazd miejski.
Nikhil Arora i Alejandro Velez jeszcze na studiach stworzyli “Back to the
Roots”, miejską hodowlę grzybów w Oakland (Kalifornia). A teraz produkują
„pakiet grzybowy” – możesz wyhodować sobie świeże grzyby w pudełku, a zamiast
ziemi fusy po kawie. Ciekawe i ekologiczne rozwiązanie.
Andres Glusman, vice-prezydent Meetup, gdzie eksperymentuje z podejściem
lean dał nam kilka wskazówek: 1) „Ludzie nie mają w nosie lean, ale mają w
nosie pracę” „Ludzie nie chcą testować, a budować rzeczy, których inni będą
używać”!
A Stephanie Hay odkryła przed nami tajemnicę „Jak przetestować naszą
komunikację, żeby była lepsza”. Cel biznesowy: Być wybranym! Cel marketingowy:
Być zrozumianym! Cel rozwojowy: Znaleźć się!
Jocelyn Wyatt z IDEO.org, organizacji non profit, pojechała do Afryki, aby dowiedzieć się,
że nasze założenia są błędne. Wykorzystując prototypowanie produktu i serwisu w
ciągu 3 lat 10 000 rodzin w Ghanie będzie miało swoje własne toalety. Bardzo
interesujące - nigdy nie wpadłabym na wykorzystanie lean w projekcie, którego
celem jest instalacja toalet w Afryce.
Muszę przyznać, że był to bardzo inspirujący wieczór.
No comments:
Post a Comment